Czym jest mindfulness

Najbardziej znaną definicją jest ta, stworzona przez założyciela Ośrodka Uważności Medycznego University of Massachusetts, Jona Kabata-Zinna i brzmi ona następująco –  „stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej”. Mindfulness skupia się więc głównie na uważności oraz przytomności. Polega na postrzeganiu obecnej chwili w pełnym skupieniu i z pełną świadomością bez rozstrzygania, czy jest ona dobra, czy zła. Mindfulness jest rosnącym trendem w obszarze rozwoju osobistego. Eksperci zapewniają, iż umiejętny trening potrafi sprzyjać zdrowiu oraz poczuciu szczęścia.

Na czym polega Mindfulness?

Mindfulness polega na celowym i świadomym nakierowaniu swojej uwagi na to, czego doświadcza się w danym momencie. Odrzuca wybieganie w przyszłość oraz cofanie się w pamięci do przeszłości. Należy skupić się na doświadczeniu danej chwili, bez myślenia, co konkretnie ona oznacza, bez identyfikowania się z nią, zatracania się w niej, ani negowania rzeczywistości.

Mindfulness – jaki jest cel?

W obecnych czasach większość z nas żyje w biegu. Często zdarza się, że rozpamiętujemy wiele sytuacji z przeszłości, zastanawiamy się, co mogliśmy zrobić inaczej, analizujemy bez końca związki przyczynowo- skutkowe np. gdybym wtedy inaczej się zachowała, nie powiedziała tego, to wszystko inaczej by się potoczyło. Wielu z nas zamartwia się przyszłością i ciągle wybiega do niej myślami. Straszymy siebie katastroficznymi wizjami przyszłości, że na pewno się nie uda, nie poradzimy sobie, zawalimy projekt, szef nie zrozumie, na pewno związek się rozpadnie, wydarzy się coś złego. Wszystko to sprawia, że całkowicie zapominamy o teraźniejszości, o skupieniu się na chwili obecnej, co prowadzi do zaburzeń wewnętrznej równowagi emocjonalnej, które mogą skutkować zaburzeniami na tle lękowym oraz depresyjnym. Rozwiązaniem jest właśnie trening mindfulness. Jego główne cele to:

  • Osiągnięcie równowagi emocjonalnej
  • Zwiększenie koncentracji
  • Zmniejszenie napięcia nerwowego oraz stresu
  • Opanowanie sztuki relaksowania się
  • Opanowanie technik uspokajania się
  • Umiejętność życia „tu i teraz”, w danym momencie, bez wybiegania w przyszłość bądź rozpamiętywania przeszłości
  • Nauka czerpania energii z życia i jego codzienności
  • Docenianie prostoty dnia

Już nawet kilka minut poświęconych na trening mindfulness w ciągu dnia może mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne oraz relacje z innymi ludźmi.

 

Rodzaje treningów mindfulness

 

  • Redukcja Stresu Oparta na UważnościMindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) – To najbardziej popularny i podstawowy trening uważności. Stworzony pod koniec lat 70. przez Jona Kabat-Zinna z Uniwersytetu Medycznego Massachusetts w Worcester, USA. Program MBSR można znaleźć niektórych szpitalach oraz innych placówkach medycznych, ale również i na uniwersytetach, w ośrodkach medytacji, szkoleń, doradztwa oraz rozwoju osobistego.
  • Terapia Poznawcza Oparta na UważnościMindfulness-Based Cognitive Theraphy (MBCT) – Została stworzona poprzez rozszerzenie poprzedniego treningu MBSR. Metoda ta została opracowana, aby skutecznie zapobiegać nawrotom stanów depresyjnych. Ten rodzaj terapii polecany jest osobom, w których życiu pojawiły się już wcześniej różnego rodzaju epizody depresyjne, a które są obecnie w remisji. Terapia MBCT stosuję się także w leczeniu zaburzeń nastroju oraz zaburzeń lękowych, a także w przypadku uzależnień i zaburzeń odżywiania, czy bezsenności. Polecana jest także osobom mającym problemy z chronicznym zmęczeniem lub apatią.

Efekty treningów mindfulness

Badania nad efektywnością treningów mindfulness potwierdzają, iż osoby zdrowe oraz cierpiące na różnego rodzaju problemy natury psychicznej bądź psychosomatycznej zauważają znaczną poprawę jakości życia, zwiększoną otwartość na innych, wzrost akceptacji oraz samoświadomości. Swoją przygodę z Mindfulness możesz zacząć od książki „Świadomą drogą przez depresję, wolność od chronicznego cierpienia”,  Mark Williams, John Teasdale, Zindel Segal oraz Jon Kabat-Zinn.