Spotkanie z emocjami- sposoby radzenia sobie z emocjami

Czasem emocje zapraszają, żeby się w nich zatracić, niektórzy mają w tym łatwość, inni mają łatwość w odcinaniu się, zamrażaniu. Warto pamiętać, że jesteś czymś więcej niż swoje emocje, nie warto zatracać się w emocjach, ale też nie służy ich odrzucanie czy zaprzeczanie, należy budować z naszymi emocjami dobrą relację. Emocje towarzyszą nam każdego dnia. Czasem jesteśmy ich nieświadomi, czasem blokują nas przed działaniami, a czasami powodują, że nie możemy żyć pełnią życia. Jedno jest pewne – są one nieodzowną częścią naszego życia i choć chcieliśmy odczuwać tylko pozytywne stany, nie ma możliwości pozbycia się tych trudnych emocji, warto nauczyć się z nimi radzić. Jak zatem to zrobić?

Czym jest walka z trudnymi emocjami?

Wszyscy przeżywamy osobiste, wewnętrzne dramaty, trudne emocje. Problem polega na tym, że nie umiemy sobie z nimi dobrze radzić, nie wiemy jak obsługiwać te systemy emocjonalne.  Nieradzenie sobie z emocjami może mieć bardzo negatywne konsekwencje dla zdrowia psychicznego. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że sytuacje, w których otrzymujemy intensywną dawkę emocji, takie jak kłótna z najbliższą osobą, problemy w pracy, silny stres, lęk o zdrowie najbliższych są nieuniknione w naszym życiu.

Objawy nieradzenia sobie z emocjami

Często bywa tak, że im bardziej boimy się i próbujemy uciec od trudnych emocji, tym bardziej negatywne są dla nas skutki ich odczuwania. Im bardziej uciekamy od doświadczenia, tym szybciej ono nas goni i w konsekwencji dopada w najmniej oczekiwanym momencie. Strach i ucieczka od emocji może w rzeczywistości zwiększyć cierpienie. Unikanie i niewyrażanie zgody na uczucia potęguje obniżenie nastroju, odczucie wzburzenia i lęku. Wszystko to może prowadzić do powstania zaburzeń emocjonalnych takich jak na przykład depresja, która może np. powstawać w mechaniźmie unikania złości.

Sposoby na radzenie sobie z emocjami

Najlepszym sposobem na radzenie sobie z emocjami, jest próba rozpoznania ich, zrozumienia i zaakceptowania.  Kilka wskazówek do pracy z emocjami:

  • Porzuć ucieczkę przed emocjami, spróbuj je przyjąć i zaakceptować
  • Nie oceniaj, tego co czujesz, czy to jest dobre, czy złe, jest jakie jest
  • Naucz się obserwować pojawiające się fale emocji, emocje są przejściowe- przychodzą i odchodzą
  • Nie ukrywaj emocji, wyrażaj je, mów o tym, jak się czujesz. Nie uciekaj od smutku, złości – porozmawiaj z najbliższą osobą, wypłacz się, poszukaj terapeuty, gdy inne strategie nie działają, to, co najlepiej reguluje emocje to rozmowa o nich
  • Naucz się nazywać swoje emocje, to pozwoli Ci je zrozumieć i z nimi funkcjonować
  • Ucz się wyciągać wnioski – jeśli będziesz wiedzieć, co wywołuje w Twoim przypadku konkretne emocje – możesz się do nich przygotować i podejmować lepsze dla siebie decyzje
  • Ucz się wytrzymywać swoje emocje. Oddychaj, obserwuj, poczekaj, aż się uspokoją, przytul siebie samego. Ucz się, że bezpiecznie jest czuć, przeżywanie jest naturalne, pozwólmy sobie przeżywać, ale nie dajmy się też porywać tym wirom za bardzo.
  • Daj upust napięciu- zacznij uprawiać sport, znajdź swoją pasję, chodź na długie spacery do lasu
  • Spróbuj z medytację, mindfulness, treningami relaksacyjnymi, pracą z oddechem
  • Wysypiaj się, chodź wcześniej spać, jedz zdrowo, nie pij alkoholu, pij dużo wody

Tłumienie emocji może prowadzić do poważnych zaburzeń emocjonalnych- objawów depresyjno-lękowych. Jeśli czujesz, że ten problem może dotyczyć Ciebie nie wahaj się przed skorzystaniem z profesjonalnej pomocy.