Strach jest naturalnym stanem emocjonalnym, który pojawia się w życiu każdego człowieka. To normalna reakcja na nieznane, niebezpieczne czy stresujące dla nas sytuacje, jest zwykle reakcją na realne zagrożenie, lęk natomiast często ma charakter nadmiarowy, nieracjonalny, czujemy go nawet, wtedy gdy nie ma realnego zagrożenia. Często zdarza się, że nie potrafimy sobie z nim poradzić. Stan niepokoju, który odczuwamy, jest bardziej nasilony i musi minąć dużo czasu, aż ustąpi. Niestety, takie sytuacje mogą powodować poważne zaburzenia w funkcjonowaniu w życiu codziennym. Dowiedź się co zrobić, gdy lęk paraliżuje, ogranicza codzienną funkcjonowanie, bo np. rezygnujemy z wyjść towarzyskich, czy doświadczamy ataków paniki w pracy, nadmiarowy lęk jest powodem ogromnego cierpienia psychicznego, może skutecznie zatruwać życie.

Czym jest lęk?

Często trudno go rozpoznać. Zazwyczaj objawia się uczuciem napięcia, wewnętrznego rozedrgania, niepokoju, ucisku w gardle, czy klatce piersiowej często bez powodu, zaburzeniem funkcjonowania przewodu pokarmowego np. mdłościami, wymiotami, a także zaburzeniami neurologicznymi, takimi jak zawroty czy bóle głowy bądź drętwienia kończyn. Lęk może dotyczyć aktualnych przeżyć, ale też często wynika z przeżyć z przeszłości, czasem są to ślady minionych trudnych doświadczeń, które ukształtowały w nas tendencje lękowe. U większości ludzi ukształtowały się wewnętrzne mechanizmy, które kontrolują radzenia sobie z lękiem. Niestety, nie każdy ma je wypracowane. Często powodem zaburzeń lękowych są też uwarunkowania poprzednich pokoleń. Jesteśmy społeczeństwem głęboko straumatyzowanym- wojny, powstania, zabory. Straumatyzowani Dziadkowi strumatyzowali naszych rodzicow, a oni nas. Trauma przekazywana jest z pokolenia na pokolenie.

Jakie mogą być skutki lęku?

W przypadku osób, które nie potrafią radzić sobie z lękiem, negatywnych skutków może być wiele. Często jest to utrudnienie normalnego, codziennego funkcjonowania. Lęk wpływa także na problemy z  komunikacją oraz zaburzenia funkcjonowania organizmu. W przypadku, gdy lęk powoduje obniżenie jakości życia, ogranicza codzienne funkcjonowanie, utrudnia kontakty społeczne – to znak, że trzeba zacząć szukać dla siebie wsparcia i profesjonalnej pomocy.

Jak radzić sobie z lękiem?

Można nauczyć się radzić sobie z lękiem, który utrudnia codzienne funkcjonowanie i powoduje cierpienie psychiczne. Oto kilka najbardziej efektywnych metod:

  • Psychoterapia – psychoterapia prowadzona przez specjalistę może pomóc w identyfikacji emocji, definiowaniu sytuacji lękowych oraz lękowych myśli, celem jest zrozumienia podłoża nadmiarowego lęku, nauka lepszego radzenia sobie z lękiem, stresem, napięciem
  • Farmakoterapia – według badań najbardziej efektywne w leczeniu zaburzeń lękowych są terapie psychologiczne, jeśli jednak poziom lęku znacznie utrudnia codzienne funkcjonowanie warto rozważyć konsultację z lekarzem psychiatrą i podjęcia leczenia farmakologicznego, zwykle łączy się je z psychoterapią

Pamiętaj, że nasilenie lęku u każdego człowieka jest inne. Jeśli w Twoim przypadku zakłóca ono codzienne funkcjonowanie, powoduje nawracające dolegliwości somatyczne i sam nie potrafisz poradzić sobie z tym poradzić, warto skorzystać z pomocy specjalisty.